Profiel raad van toezicht Dé Provinciale Kraamzorg | Lunavi Kraamzorg

De raad van toezicht werkt voor het bepalen van zijn samenstelling met een profielschets. Wanneer zich een vacature in de raad van toezicht voordoet, stelt de raad van toezicht een individueel profiel voor die betreffende zetel op. Dit profiel is afgestemd op de samenstelling van de raad van toezicht en passend binnen het algemene profiel van de raad van toezicht

Omvang van de raad van toezicht 

De raad van toezicht bestaat uiteindelijk uit tenminste vier personen (statutair tussen drie en vijf  leden). 

De taken van de raad van toezicht 

Het toezicht houden op het beleid van de raad van bestuur en op de algemene gang van zaken in de stichting en de met haar verbonden instellingen.

De raad van toezicht houdt toezicht op tenminste:

  1. De realisatie van de statutaire en andere doelstellingen van de stichting;
  2. de strategie en de risico’s verbonden aan de activiteiten van de stichting;
  3. het opzetten en de werking van de interne risicobeheersings- en controlesystemen;
  4. de financiële verslaglegging;
  5. de kwaliteit en veiligheid van zorg;
  6. de naleving van wet- en regelgeving;
  7. de verhouding met belanghebbenden;
  8. het op passende wijze uitvoering geven aan de maatschappelijke doelstelling en verantwoordelijkheid van de stichting;
  9. het gevraagd en ongevraagd adviseren van de raad van bestuur en optreden als klankbord;
  10. het nemen van statutair toegewezen beslissingen, zoals belangrijke strategische, organisatie-, investerings- en performancebeslissingen.
  11. het functioneren als werkgever voor de raad van bestuur.

De besturings- en toezichtfilosofie 

  • De raad van bestuur bestuurt de stichting; de raad van toezicht ziet erop toe dat de raad van bestuur dit doet conform de missie van de stichting en daarbij een excellente performance levert.
  • De raad van toezicht houdt de juiste afstand; de raad van toezicht beperkt zich tot strategisch essentiële onderwerpen, tot hoofdlijnen van beleid en tot key performance-indicatoren.
  • De raad van toezicht toont een voor medewerkers, raad van bestuur en buitenwereld zichtbare sterke betrokkenheid bij de organisatie.
  • De raad van toezicht kiest een proactieve instelling: bepaalt zijn eigen agenda en prioriteiten, rekeninghoudend met de behoeften en mogelijkheden van de raad van bestuur.
  • De raad van toezicht levert door zijn niveau, kennis, ervaring, contacten en optreden daadwerkelijk toegevoegde waarde ten opzichte van de raad van bestuur.

Om zich binnen deze context en vanuit deze opvatting op een adequate manier van zijn taken te kunnen kwijten, dienen de leden van de raad van toezicht tezamen tenminste over de volgende deskundigheden en kwaliteiten te beschikken. Er wordt naar gestreefd dat alle leden tezamen alle elementen afdekken.

Deskundigheden

Bestuurlijke ervaring, dan wel inzichten
De leden van de raad van toezicht beschikken over een academisch denk- en werkniveau. Een aanzienlijk deel van de leden van de raad van toezicht heeft bestuurlijke ervaring in complexe organisaties en ervaring met ontwikkelingsvraagstukken in dergelijke organisaties. De leden die deze ervaring (nog) niet hebben, zijn wel in staat op bestuurlijk en strategisch niveau te denken.

Branchekennis 
Minstens één lid heeft inhoudelijk brede kennis van en ervaring in de zorg. Dat wil zeggen kennis van strategische vraagstukken, die in de zorg in het algemeen spelen. Daarnaast dient dit lid wel in staat te zijn om ondanks eigen specialisaties een onafhankelijke visie te hebben om zo zijn/haar brede kennis en inzichten optimaal ten dienste te kunnen stellen aan de raad van toezicht en raad van bestuur. 
Alle (overige) leden hebben affiniteit met zorgorganisaties (met hun professionals) en de politieke en maatschappelijke context en houden zich gedurende de uitoefening van de functie als toezichthouder op de hoogte van de ontwikkelingen in de geboortezorg. 

Bedrijfsleven en (semi-)publieke organisaties 
Enkele leden hebben ervaring in het bedrijfsleven. Zij hebben ervaring met het functioneren en ondernemen in een marktomgeving. Enkele leden hebben ervaring bij (semi-)publieke organisaties. Zij kennen en hebben gevoel voor de bijzondere context van de organisatie die functioneert in een publiek domein, met een maatschappelijke taak en die gebonden aan tal van overheidsbepalingen. 

Financiële deskundigheid 
Minstens twee leden van de raad van toezicht hebben dusdanige financiële deskundigheid en ervaring, dat zij op dat gebied in staat zijn kritisch toezicht te houden op de opzet en werking van interne risicobeheersings- en controlesystemen en de financiën van de organisatie. Zij kunnen vanuit deze expertise een hoogwaardig klankbord voor de raad van bestuur zijn. Dat betekent dat zij de financiële gegevens kunnen interpreteren en doorgronden en inzicht hebben in de strategische implicaties voor de langere termijn. Daarnaast is kennis van digitalisering een pre.

HRM deskundigheid
Minstens één lid heeft algemene deskundigheid op het gebied HRM en houdt kritisch toezicht met de collega’s op werkgeverschap vanuit de organisatie, arbeidsmarktkansen, arbeidsmarktcommunicatie en binden en boeien van medewerkers. Tevens fungeert dit lid als klankbord voor de raad van bestuur op dit specifieke domein.

Netwerken 
Een deel van de raad van toezicht heeft een zekere verankering in de regio. Deze leden maken deel uit van regionale netwerken, waardoor zij voeling houden met wat er in de regio leeft (onder meer bij (potentiële) patiënten en medewerkers), waardoor zij zicht hebben op de (zorg)infrastructuur en andere voor de organisatie relevante terreinen en relevante contacten onderhouden, waarbij een onafhankelijke opstelling als toezichthouder gewaarborgd blijft. Een deel van de raad van toezicht kan van buiten de regio komen. Deze leden bewegen zich in voor de organisatie relevante netwerken. 

Kwaliteiten van de leden van de raad van toezicht

Evenwicht in betrokkenheid en bestuurlijke afstand 
Alle leden hebben affiniteit met de doelstelling en zorgfunctie van Dé Provinciale Kraamzorg | Lunavi Kraamzorg en de met haar verbonden (zorg)organisaties en voelen zich betrokken bij wat er speelt. De leden zijn in staat toezicht te houden en besturen van elkaar te scheiden

Snel overzicht en inzicht verwerven 
De leden zijn in staat om met de door de raad van bestuur verstrekte informatie snel overzicht en inzicht te krijgen in wat er speelt in en rondom Dé Provinciale Kraamzorg | Lunavi Kraamzorg en in complexe strategische vraagstukken en zich hierover een oordeel te vormen. Dat betekent dat de leden over de ervaring en het analytisch vermogen beschikken om met dergelijke vraagstukken om te gaan. 

Ontvankelijk 
De leden zijn ontvankelijk en staan open voor elkaar en voor de bestuurder. De leden zijn in staat om met aandacht te kunnen luisteren en te kunnen observeren. 

Besluitvaardig 
De leden zijn besluitvaardig. Zij kunnen en willen de verantwoordelijkheid nemen voor genomen besluiten en durven waar nodig te handelen. 

Proactieve houding en gedrag 
De leden nemen niet alleen een afwachtende houding aan ten aanzien van de inbreng van de raad van bestuur en collega-toezichthouders, maar nemen ook zelf initiatief en entameren onderwerpen en invalshoeken. De leden hebben het vermogen en de attitude om de raad van bestuur met raad terzijde te staan en als klankbord te fungeren. 

Gevoel voor maatschappelijke verhoudingen 
Dé Provinciale Kraamzorg | Lunavi Kraamzorg heeft als onderneming met een bijzondere maatschappelijke verantwoordelijkheid te maken met vele, soms tegenstrijdige, in- en externe belangen. De leden van de raad van toezicht hebben hier oog voor en laten dit meewegen in hun oordeels- en besluitvorming. 

Samenwerken in teamverband 
De leden van de raad van toezicht zijn gericht op het werken in teamverband, onder meer door gebruik te maken van elkaars complementariteit (eigen inbreng leveren en de inbreng van andere leden meenemen in de oordeels- en besluitvorming) en leveren een bijdrage aan een open kritisch klimaat. 

Kritische zelfreflectie 
De leden zijn in staat om hun eigen bijdrage als toezichthouder kritisch te beoordelen en op basis daarvan hun bijdrage bij te stellen en/of te beslissen over voortzetting van het lidmaatschap. 

Communicatieve vaardigheden 
De leden beschikken over uitstekende communicatieve vaardigheden. 

Kwaliteiten van de voorzitter 

De voorzitter van de raad van toezicht wordt door de raad van toezicht uit zijn midden benoemd. De raad van toezicht benoemt op voordracht van de voorzitter uit zijn midden de vicevoorzitter, die de voorzitter bij diens afwezigheid vervangt. Van de voorzitter van de raad van toezicht worden, onverminderd de profielschets, specifieke eigenschappen en kwaliteiten verwacht die door de raad van toezicht nader worden vastgesteld. In het bijzonder dient de voorzitter: 

  • Het vermogen te hebben om met autoriteit en natuurlijk gezag de voorzittersfunctie in de raad van toezicht te vervullen.
  • Over de persoonlijkheid en achtergrond te beschikken om een leidende rol te vervullen bij de mening- en besluitvorming van de raad van toezicht.
  • Over inzicht en overzicht te beschikken ten aanzien van de taken en functie van de raad van toezicht en raad van bestuur.
  • Over zodanige eigenschappen en uitstraling te beschikken dat hij/zij zo nodig extern een rol in het belang van Dé Provinciale Kraamzorg | Lunavi Kraamzorg kan vervullen.

Overige aspecten van het profiel

Onafhankelijkheid 
Er zijn geen nauwe persoonlijke of zakelijke banden met collega-toezichthouders, bestuurders, medewerkers, stafleden of belangrijke externe belanghebbenden, waardoor er op structurele basis sprake is van belangenverstrengelingen. De leden kunnen onbevangen opereren ten opzicht van de raad van bestuur en collega-toezichthouders en ten opzichte van issues die spelen voor Dé Provinciale Kraamzorg | Lunavi Kraamzorg. 

Evenwichtige samenstelling 
Gestreefd wordt naar een evenwichtige verdeling tussen mannen en vrouwen. 

Leeftijd 
Een zekere leeftijdsspreiding is gewenst. Gelet op de gestelde eisen aan deskundigheid en kwaliteit ligt het accent bij 40 tot 65 jaar. 

Beschikbaarheid 
Leden van de raad van toezicht kunnen voldoende tijd (de voorzitter circa het dubbele van gewone leden) beschikbaar zijn. 

Governance 
Leden van de raad van toezicht onderschrijven de Zorgbrede Governancecode en handelen daarnaar. 

Honorering en/of onkostenvergoeding 
De honorering van de leden van de raad van toezicht vindt plaats conform de WNT (Wet Normering Topinkomens) met in acht name van de adviesregeling van de NVTZ. De honorering wordt vermeld in de jaarrekening. De door de voorzitter en de leden van de raad van toezicht ten behoeve van Dé Provinciale Kraamzorg | Lunavi Kraamzorg gemaakte specifieke onkosten zullen aan hen worden vergoed. 

Recht van voordracht 
De ondernemingsraad dient te allen tijde rekening te houden met de onderhavige profielschets ten aanzien van de door hun (al dan niet bindend) voorgedragen kandida(a)t(en). 

Herziening 
Conform het Reglement raad van toezicht zal elke twee jaar worden bezien in hoeverre de onder-havige profielschets actualisatie behoeft. 


Goes, februari 2023