Voedingsadvies

Tijdens, voor én na je zwangerschap is goed eten belangrijk. Met deze tips kom jij gezond je zwangerschap en kraamtijd door!

Dat je tijdens je zwangerschap gezond moet eten en leven is duidelijk, maar ook vóór de zwangerschap en na de bevalling speelt een gezonde leefstijl een belangrijke rol. Met deze tips kom jij gezond je zwangerschap en kraamtijd door!
 

Voor de zwangerschap

Tijdens de eerste weken van de zwangerschap worden de belangrijkste organen van de baby aangelegd. Veel vrouwen weten dan nog niet dat ze zwanger zijn, dus probeer al voordat je zwanger bent te stoppen met roken en alcohol. Dat bevordert niet alleen de vruchtbaarheid, maar voorkomt ook schade aan je ongeboren kindje. Begin daarnaast vier weken voordat je zwanger hoopt te worden met het slikken van foliumzuur. Ben je te zwaar? Nu is het moment om af te vallen! Een gezond gewicht geeft je een grotere kans op een gezonde zwangerschap.
 

Tijdens de zwangerschap

Dat je tijdens de zwangerschap voor twee moet eten, is een fabeltje. Wél moet je gezond en gevarieerd eten. We raden je aan om bepaalde voedingsmiddelen en -stoffen te eten, zoals vis (in verband met de hersenontwikkeling van de baby) en extra vitamine D. Andere producten zoals bepaalde kaassoorten, lever en rauw vlees raden we je liever af.

Natuurlijk blijven alcohol en roken ook nog even taboe. Tijdens de zwangerschap kun je trek krijgen in de meest vreemde combinaties, maar het kan ook andersom: iets dat je altijd lekker vond, smaakt je nu niet meer.

Gemiddeld komen vrouwen 12,5 kilo aan tijdens de zwangerschap. Als je niet meer dan gemiddeld wilt aankomen, maar moeite hebt om de gewichtstoename in de hand te houden, kan een diëtist je helpen. Hij of zij biedt je een persoonlijk advies en ondersteunt je bij het in de praktijk brengen van de adviezen.
 

Na de bevalling

Geef je flesvoeding? Dan kun je na de bevalling weer net zo eten en drinken als voor je zwangerschap. Wanneer je borstvoeding geeft, dan is het nodig om iets meer te eten en vooral meer te drinken. Je hebt namelijk extra energie nodig om moedermelk te maken en in de moedermelk zelf gaat ook veel energie zitten. Tijdens de zwangerschap maak je een extra vetvoorraad (ongeveer 2-4 kilo) aan, maar deze hoeveelheid is niet voldoende voor het maken van borstvoeding. Daarom is het verstandig, zolang je borstvoeding geeft, meer te eten en drinken dan voor of tijdens je zwangerschap. Let wel op: wanneer je meer dan 1 kilo per week afvalt, kunnen er afvalstoffen in de moedermelk terecht komen. Houd je gewicht dus in de gaten!

Heb je interesse?

Vraag dan nu gratis en geheel vrijblijvend meer informatie aan.